actionirutan.blogg.se

Två snubbar kollar blandad actionfilm och spånar fritt.

The Transporter (2002)

Publicerad 2016-01-06 13:14:00 i 00-tal,

 
 


The Transporter (Louis Leterrier, 2002, Frankrike)
 
 
The Transporter är en actionfilm om en chaufför. Frank Martin är en fd amerikansk marinofficer som dragit sig tillbaka och arbetar som bilkurir i södra Frankrike. När han gör en leverans med ett lite oregerligt paket visar det sig att det innehåller en ung kvinna. Hon och han blir inblandade i kampen mot onda människosmugglare, och Frank Martin måste motvilligt använda sina kampförmågor för att ta dem ur knipan. 

Filmen är väldigt formbunden, och slagsmålsscenerna känns väldigt mycket 90-tal. Filmen är producerad av  Luc Besson (Det femte elementet, Subway), vilket är något som märks tydligt på stilen. Det är uppblåsta slagsmålsscener, överdrivna horder av k-pistbärande poliser och oväntat många ologiska vändningar i handlingen. Det är också ganska kasst med alla franska skådisar som ska låtsas vara amerikaner. Till och med Jason Statham som spelar huvudrollen övertygar föga som amerikan - hans brittiska dialekt lyser igenom rätt ordentligt. Jag trodde att filmen skulle vara bättre, men den var inte så bra. Jag tror dessutom att den bara blivit sämre med tiden, eftersom den känns väldigt omodern och förlegad.
 
/S
 

Ett stort ögonblick för bloggen - den första recensionen av en film från 2000-talet gör entré!


Frank Martin är en ex-militär, som gått i pension och numer lever i södra Frankrike. Hans inkomstkälla är att transporterar kunder och varor, något som han gör med stor noggrannhet och helt enligt sina uppsatta regler . En dag får han i uppgift att transportera en bakbunden kvinna, han blir tvungen att bryta några av sina regler, och allt går åt skogen när han blir indragen i bekämpning av människosmugglare.


The Transporter, som är en fransk film, gav mig vibbar av andra franska actionfilmer jag sett tidigare. Biljakterna förde mina tankar till Taxi och slagsmålsscenerna påminde om Kiss of the dragon.  Skulle jag ha sett denna film för 10 år sedan, skulle jag säkert gillat den starkt, men idag känns den gammal (och inte på ett positivt sätt). Musiken bestod utav en konstig kombination av minimalistisk techno och rap.


Just mängden utdragna slagsmål i trånga utrymmen blev tröttsamma till slut. Jason Statham är väldigt akrobatisk, men jag skulle förväntat mig Jackie Chan eller Jet Li utföra alla fiffiga tricks. Oljebrottningen var bara komisk och seg att kolla på (fiender som sprang in i snurrsparkar en efter en). Till skillnad från andra actionfilmer med en kvinnlig sidekick, var Lai mest bara i vägen för Frank. The Transporter är värd att se en gång (om ni nu inte stänger av filmen mitt i), men det är ingen film jag kommer tänka tillbaks på.

/T

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Flag Counter

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela