Virtuosity (1995)
Denzel Wasington kilar runt i en NPC-värld av gråklädda kostymnissar. Själv har han en blå oompaloompa-dräkt. Han letar efter någon, han är en snut som jagar en brottsling. Himlen glitchar till. Det är något som skevar. Ett hologram informerar allmänheten att SID 6.7 är på rymmen.
Så börjar denna proto-VR/AI-action från 1995, i regi av Brett Leonard (som tidigare gjort Lawnmower Man, och Peter Gabriels banbrytande musikvideor). Det visar sig att SID 6.7 är en datakod baserad på arvsanlag från 200 historiska massmördare. SID (sadistic intelligent dangerous) är arg på världen, och han har börjat agera självsvåldigt. Denna psykopat av ettor och nollor lyckas dessutom med det otroliga konststycket att materialisera sig i verklighetens ”meatspace”, för att orsaka ytterligare skada. Med seriemördarblod i arvsmassan/källkoden är det inte konstigt att Sid börjar härja runt och skapa oreda. Den enda som kan tänkas stoppa honom är Barnes (Denzel) som via en vr-portal är honom på spåren. Varje gång de drabbar samman så autoläker Sid genom att äta glas eller liknande, vilket försvårar Barnes kamp. Denna effekt påminner om den i Terminator 2 då såren fylls igen med någon sorts silvrig vätska.
Filmen är ganska standard i sitt utförande, och fick ett ganska oentusiastiskt mottagande när den kom, sommaren 1995. Den hade svårt att tävla med andra liknande scififilmer som kom ut samma år (Johnny Mnemonic, Tank Girl, Strange Days) och flera av de filmerna hade fördelen av att ha färdiga fanskaror eftersom de hade serietidnings- eller litterära förlagor. Ett exempel på det samtida mottagandet finns i San Francisco Examiners recension från premiären:
Every era has its cheese bin, and in today's science-fiction movies, the virtual reality genre seems to have become cheese central. In 20 years, maybe less, people will watch '90s VR movies with the same campy sense of devotion that today's video-store visitors lavish on low-budget '50s horror films.
Han visste inte hur rätt han hade! Det är just vr-retroaktigheten som gör att filmen är rolig att återbesöka. Dataspelsgrafiken inte minst, och tänk bara på citat som ”we used to sign off our emails with those, colon parenthesis” (om en smiley), eller när SID 6.7 säger ”I'm a fifty terrabyte, self-evolving, neural network, double backflip off the high platform. I'm not a swan dive.”
Idag är Virtuosity en rätt bortglömd film, även om slashfilm nyligen skrev att den var en pionjärkandidat inom filmer som tar upp AI-temat. Hela det virtuella var på tapeten första halvan av 90-talet, och folk i Kalifornien gick runt med laptops klistrade på sina kroppar. En av VR-evangelikerna hette Jaron Lanier, han spenderade hela 90-talet iklädd en omslutande ögonskärm och en svart elektronisk handske.
Denzels roll var först tänkt till Arnie S och sen Michael Douglas, två av de starkaste stjärnorna på 90-talsactionhimlen. Manuset är författat av Eric Bernt, som också skrev Surviving the Game (vår recension här). Finalstriden ovanpå en skyskrapa är rätt kul, och slutscenen när Barnes sular bort den lilla glasbiten blir som en mänsklighetens slutgiltiga triumf mot alla digitala dödsbringare och virtuella våldsverkare.