actionirutan.blogg.se

Två snubbar kollar blandad actionfilm och spånar fritt.

The running man (1987)

Publicerad 2023-01-13 20:44:00 i 80-tal, Tema: sci-fi,

The Running Man (Paul Michael Glaser, 1987, USA)

Arnold Schwarzenegger springer iförd gul spandex från en blodtörstig stab av vansinniga barnprogram-skurkar. Hur blev det så?

Ben Richards (Schwarzenegger) är från början helikopterpilot för ordningsmakten i den framtida polisstaten USA i detta alternativa år 2017. När han protesterar mot nermejandet av oskyldiga blir han utsatt för en komplott och skickas till ett "återutbildningsläger", inte helt olikt de som byggts upp för Kinas uigurer. Han lyckas fly därifrån efter 18 månader och letar sig till sin brors lägenhet, men den bebos nu av hemmagymmande Amber Mendez (Maria Conchita Alonso). Han kidnappar henne för att kunna åka till Hawaii men blir arresterad på flygplatsen. Där börjar hans karriär som "springare" i statens stora underhållningssatsning "The Running Man" - i vilket kriminella får kämpa för sina liv i tv-sända Bingolotto-liknande sändningar som är oerhört populära.

Richards lyckas bra i spelen och tar kål på flera av sina "stalkers", som skurkarna kallas. Samtidigt övertygas Mendez om regeringens korrupthet och gräver i tv-produktionens grumliga praktiker. Hon hittar flera skelett i deras garderober.

Precis som "rika jagar hemlösa"-tropen som återfinns i Surviving the Game och Hard Target är även denna TV-kritiska variant på storyn ganska gammal: The Running Man är baserad på en bok som Stephen King skrev under pesudonym 1982. Den är i sin tur väldigt lik scifi-novellen "The Prize of Peril" av Robert Sheckley från 1958. Den storyn filmades i Tyskland som Das Millionenspiel 1970 och i Frankrike som Le prix du danger 1983. Denna film var så lik le Prix du danger att den franska regissören inledde en rättsprocess. Tyvärr "försvann" alla dokument kring stämningsärendet i en flygkrasch. Fransmannen tyckte att det var för likt, och det kan jag som snabbspolat igenom Le prix du danger intyga. Möjligen får fans ännu en chans att bedöma likheter mellan versionerna, då brittiska stjärnregissören Edgar Wright har initierat en nyfilmatisering av the Running Man, men i dagsläget är det oklart om den får grönt ljus.

Är filmen bra? Tja, den är ganska tidstypisk. Som vanligt är det kul att se framtidsföreställningar från 80-talet. Vi har nu levt förbi 2017 och lyckligtvis blev det inte riktigt som i filmen (en likhet är ju att det även i verkligheten fanns kopplingar mellan regeringsmakten och dokusåpaunderhållning). Filmen kan inte riktigt bestämma sig för om den vill vara en all-out shlock-fest eller en tänkande samhällskritisk film. Istället blir den varken eller, vilket kritikerna skyller på förstagångsregissören Glaser, som gjorde omfattande rewrites från den litterära föregångaren. T.ex. var huvudrollen spinkig i boken, vilket inte riktigt stämmer på Schwarzenegger... men det är kul att se Arnoldo i framtidsstory som inte är Total Recall eller Sixth Day. Det har sagts att Running Man är den perfekta mellanpunkten mellan Arnies tidiga allvarliga roller och hans utflykter in i actionkomedi på 90-talet. Den innehåller också en sorts kritik av mediesamhället med fördummande TV-program och ett inhumant rättsystem. Det påminner om föregångare som Network, Rollerball, och italienska 60-talsfilmen La decima vittima (också baserad på en Sheckleynovell!). Tydligen inspirerade filmen även till 90-talsfavoriten American Gladiator, då man på pitchmötet visade scener ur Running Man och sa "vill vill göra ett tv-program som är så här, fast minus allt dödande". För mig leder tankarna allra mest till TV4-satsningen "På rymmen" som gick på 90-talet där frivilliga svenskar fick rymma och försöka undgå att bli upptäckta av produktionsteamet vecka efter vecka.
 
/S
- Killian! I'll be back.
- Only in a rerun. 
 Arnies klassiska citat blir dissat. 
 
AI-genererade deepfakes? Falska narrativ som används för att sprida fake news? Smarta hem-konceptet med röststyrning? Streckkoder som ersätter ID-handlingar? Folkmassor som slött spenderar tid framför skärmar? Filmen lyckades förutspå år 2017 ganska korrekt!
 
En rullande text inleder med budskapet om att resurserna sinat just år 2017. USA har utvecklats till en brutal polisstat som håller massorna i schack genom bröd och skådespel i form av "the running man", TV-showen med kultstatus. Folksamlingar hänger vid studion för att ens få chansen att hamna i publiken, där man blir överöst med merchandise.
 
Arnold spelar Richards, en stridspilot som under ett polisuppdrag beordras att meja ner obeväpnade, desperata människor som försöker få tag på mat. Han vägrar och hamnar i arbetsläger, där fångarna bär explosiva koppel som detonerar vid flykt.
Efter ett tumultartat masslagsmål lyckas han fly med sina fängelsepolare och tar skydd i en shantytown. De visar sig tillhöra motståndsrörelsen och ber Richards ansluta sig, men han vill hellre besöka sin bror i city. Richards smyger in i broderns lägenhet som nu visar sig bebos av nyinflyttade Amber (Alonso). Hon tas som gisslan när Richards försöker fly till Hawaii. Tyvärr slår hon larm så att han fångas in. 
 
Statliga televisionen ICS, som står bakom showen, "lånar in" deltagare till programmet via direktkontakt med det korrupta justitiedepartementet. Trots det brutala innehållet uppskattas showen av samhällets alla skikt, vi får se såväl uteliggare som jetsetlirare klistrade framför skärmarna.
Tack vare programledaren Killian (Dawson) blir Richards direkt signad till showen för att öka tittarsiffrorna. Han framställs av statspropagandan som en kallblodig mördare, "the butcher of Bakersfield" och anklagas för just det han vägrade utföra. 
Richards får därefter åka rutschkana ner i underjorden tillsammans med polarna från fängelset. Där dumpas snart även Amber, som börjat misstro den officiella propagandan och åker fast då hon rotar bland hemligstämplade inspelningar.
 
Tävlingen i sig går ut på att lubba genom förstörda, övergivna stadsdelar, där löparna jagas av motorcyklar. Överlevare får leda en bekymmerfri tillvaro vid stranden, omringade av damer, om man ska tro reklamen. 
De möter under sin färd flera gladiatorlika "stalkers" som röstas fram av publiken. Först ut är Subzero, en asiatisk hockeymålvakt med vass klubba och explosiva puckar.
Sedan ansluter sig andra till jakten: Buzzsaw, en muskelknutte med motorsågar, Dynamo, en gokartåkande operasångare som skjuter blixtar och Fireball, en snubbe med jetpack och eldkastare.
 
Efter att gänget tar livet av sina stalkers en åt gången är Captain Freedom den sista motståndaren som vägrar ställa upp, varför studion publicerar en fejkvideo där han segrar över Richards i en brottningsmatch. 
Under tiden lyckas motståndsrörelsen hacka sig in i direktsändning och släpper bomben - om hur folket förs bakom ljuset. Inte bara om Richards bakgrund, utan också att vinnarna från tidigare säsonger egentligen redan är döda. "Last year's losers", som Fireball lakoniskt svarar en chockad Amber när hon hittat kropparna och utbrister att det här är förra årets segrare!
 
Folkmassorna utmålades som helt besatta av den folkkäre programledaren Killian - men när han i slutet omkom stod samma publik och jublade åt explosionen, oerhört avtrubbat.
Konstigt nog satt alla stalkers och minglade i publiken under livesändningen, efter varje nytt dödsfall kallades de en och en in till sminkrummet. De konstanta klippen mellan vad publiken såg och vad löparna gick igenom funkade bra och skapade en passande "bakom kulisserna"-känsla. Dansnumrena var välkoreograferade och musiken skaplig. 
  
Filmen är en av flera i bloggen förekommande scifi-rullar som försöker förutspå det nervkittlande 2000-talet... och lyckas faktiskt väldigt bra med det! Konceptet med människor som jagas har också förekommit tidigare och även där får denna film höga poäng. Mycket sevärd film för fans av Schwarzenegger, 80-talsvåld och oneliners.
 
/T
Flag Counter

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela