actionirutan.blogg.se

Två snubbar kollar blandad actionfilm och spånar fritt.

Under Siege (1992)

Publicerad 2015-05-24 23:31:29 i 90-tal,

 
 
Under Siege (Andrew Davis, 1992)
 
En "Die Hard" förlagd på ett militärfartyg, med desillusionerade hippies som skurkar istället för diaboliska tyskar - ungefär så kan man beskriva Stephen Seagals genombrottsfilm "Under Siege" från 1992.
Seagal spelar en ex-navy seal som nu sadlat om till kock. När ett gäng terrorister tar över fartyget gömmer han sig i köket, för att sedan sakteliga i det fördolda neutralisera fienden, en skurk i taget.
Seagal är en udda fågel i actionhjälteskaran; han utmärker sig med sitt intresse för det andliga spåret, sin naturskyddsaktivism och det faktum att han har ett förflutet som föreståndare för en aikido-dojo i Japan. I "Under Siege" passar han dock utmärkt.
Filmen är ganska generisk i sin 90-talssmak, med kulsprutor i köket-scener och överdramatisk musik vid duellscenerna. Särskilt en knivfight mellan Seagal och skurken (Tommy Lee Jones) känns lustig med dagens mått mätt.
 
 
En summering: "Under Siege" är en habil 90-talsaction, kanske lite väl inspirerad av Die Hard ibland - så förvänta er inga storverk.
 
/S
 
 
Innan jag såg filmen förväntade jag mig inget speciellt. Steven Seagal och actionfilm klingar inte så väl i mina öron. En stoneface som saknar kaxiga punchlines och en tuff attityd, helt enkelt. Dessutom hade jag sett uppföljaren till denna film först av någon anledning (och den var riktigt kass).

 Med denna inställning startade jag filmen, och blev rätt så mindblown. Tro inte att det var Seagals skådespelande som imponerade, tvärtom tyckte jag att han gjorde en medelmåttig insats (som vanligt?). Det som lyfte filmen var utan tvekan det lysande radarparet till skurkar, som bestod av Tommy Lee Jones och Gary Busey. Jag blev flera gånger på gott humör så fort filmen växlade till dessa personer. En scen som jag minns extra bra är när Stranix sitter och tjafsar med de högt uppsatta officerarna via comlink och Krill står bredvid och garvar åt spektaklet. 

Platsen som filmen utspelar sig på är intressant - ett hangarfartyg ute i oceanen. Det finns en massa skrymslen där huvudpersonen Casey Ryback kan smyga och göra livet surt för skurkarna. Han får även hjälp utav Playboy´s miss July -89, vilket jag fann oväntat. 

Skurkarna låtsades agera pga. politiska orsaker och inte utav faktiska monetära sådana (Die Hard-vibbar, någon?). Handlingen var snarlk, en skyskrapa kontra ett fartyg, det finns alltså inga flyktvägar. Lite coolt ändå att sno kärnvapenspetsar, lasta dem i en stulen nordkoreansk ubåt och sälja till högstbjudande (det är där de stora pengarna finns)!

 

I korta ord: kolla in Under Siege om ni vill se:

 

 1) Tommy Lee Jones rocka loss och Gary Busey spåra i full drag-utstyrsel

2) Terrorister som är bra på att lira rock och servera rostbiff

3) En rogue ubåt med en eurotrash-besättning

4) Seagal tillverka en bomb utav en mikrovågsugn

5) Miss July -89 visa brösten

 

/T

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Flag Counter

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela