actionirutan.blogg.se

Två snubbar kollar blandad actionfilm och spånar fritt.

Maximum Risk (1996)

Publicerad 2018-10-16 14:19:13 i 90-tal,


Maximum Risk (Ringo Lam, 1996, USA) 

Van Damme repriserar dubbelrollskonceptet som var så framgångsrikt i 1991 års Double Impact. Frågan är hur framgångsrikt det blev under Hong Kong-regissören Ringo Lams ledning?

Det handlar om tvillingbröderna (det är alltid tvillingbröder) Alain och Mikhail - åtskiljda vid födseln, den ena polis i södra Frankrike och den andra gangster i södra Brooklyn. När Mikhail blir mördad efter en biljakt uppmärksammas bilder från dådet av en poliskollega till Alain, som tycker att offret ser på pricken ut som Alain - och de visar sig dessutom vara födda på samma datum! Alain förstår att Mikhail är den bror han aldrig visste att han hade, och reser till New York för att förstå mer. Väl där så misstas han för sin tvilling (som ingen vet är död) och Alain blir jagad av både korrupta FBI-agenter och den ryska maffian. Samtidigt hittar han också sin brors flickvän som hjälper honom i kampen mot Mikhails fiender.

Vilken kalkonrulle! Idén med dubbelrollen var från början van Dammes själv, för att han ville visa upp sin bredd som skådespelare. I Double Impact spelade han de två rollerna sida vid sida och de två rollfigurerna var som varandras motsatser; den ena hård och tuff, den andra mjuk och humoristisk. I den här filmen är den amerikanska brodern död under nästan hela filmen, och därför blir interaktionen mellan rollerna obefintlig. Men van Damme fattade tycke för dubbelrollidén och gjorde några år senare ännu fler filmer där han spelar två roller (Replicant från 2001 där han spelar en klon av sig själv, och The Order 2001 där han spelar en historisk förfader till sig själv). Regissören Ringo Lam hade också prövat på dubbelrollsfilm tidigare med Jackie Chan-rullen Twin Dragons från 1992, så han visste hur han skulle göra. Actionscenerna är helt ok, men storyn är för tunn för att man ska orka bry sig. Scenerna i förmenta ryska maffia-kretsar är inte tillräckligt iögonfallande (de spelades dessutom in i ersatz-New York-miljöer kring Toronto istället för i riktiga Brighton Beach). Ytterligare en sak bör sägas till filmens nackdel, och det är den dåraktigt felaktiga brytningen den ryska maffiabossen har (spelad av någon som heter Zach Grenier). Att ingen noterade att hans heltaskiga haveri till imitation av Bela Lugosi inte på något sätt låter som en rysk brytning är ett riktigt underbetyg till amerikanska filmproducenters språköra.
Noll solar av fem möjliga.
 
/S
 
Van Damme spelar två karaktärer i denna film - Alain, ex-militären och numera polisen från provence, och Mikhail, ryska gangstern från lilla Odessa i NY.
 
Alain upptäcker en dag ett trafikoffer som är exakt lik honom själv. Denna mystiska person har ett amerikanskt pass, en returbiljett till NY och en hel del pengar på sig. Alain talar med sin mor och får sedan veta att han faktiskt hade en tvillingbror. Hans mor sålde dock denne till en advokat strax efter födseln. Brodern hamnade hos ryska diplomater i Paris, som sedan emigrerade till USA. För att ta reda på mer om sin brors förflutna och på sådant sätt lära känna honom, tar Alain broderns plats och reser till NY (utan egentligen något hum om  vad som väntar).
 
Väl i NY träffar Alain sin brors flickvän, Alex, efter lite detektivarbete. Tillsammans försöker de undkomma ryska mafiosos och korrupta FBI-agenter som är dem hack i häl. Alain jagas speciellt av en enorm ryss (spelad av en grek!) som verkar tåla hur mycket stryk som helst. 
 
Det framkommer senare att Mikhail velat lämna gangsterlivet bakom sig (ända sedan han av en slump sett Alain på ett foto i en tidning, fem år tidigare). Som en säkerhetsåtgärd hade Mikhail sparat information om ryska maffian och dess kopplingar till FBI i en bank i Nice, tillsammans med kasettband till sin bror och en stor summa pengar. Det var därför han dödades i just Nice, innan han hunnit tömma sitt bankvalv.
 
Alain tar kontakt med toppbossen Kirov, som verkar välvilligt inställd. Men Mikhails forna gangsterrival Ivan (som just legat bakom jakten) mejar ner sin boss, bara för att kunna ta kål på Alain. Slutligen tas Alain och Alex till fånga av de korrupta FBI-agenterna och tvingas besöka banken i Nice för att hämta ut pengarna och dokumenten, medan Ivan tittar på med Alains polispartner som gisslan. 
 
Alain lyssnar igenom ett kasettband som brodern lämnat, tårar fälls. Det finns förutom de viktiga dokumenten även pengar till honom och modern, samt en pistol. Alain använder ett tuggummi och cigg som en tidsinställd utlösare av brandlarmet, uppfinningsrikt! Filmen avslutas med massor av poliser, biljakt och smygande bland kadaver på ett slakteri.
 
Trots sin fantasilösa titel är filmen mer spännande än väntat. Rullen bjuder på massvis med slagsmål och eldväxlingar (standard Van-Damme-utbud), men även en del biljakter i smala gränder. Slagsmålen känns faktiskt nedtonade och inte lika spektakulära som i exempelvis Hard Target (antalet snurrhoppsparkar i slowmotion är här obefintligt). Den utdragna fighten i hissen var kul, jag undrade hela tiden hur den skulle sluta.
Filmens gangstrar hade inte ens i närheten den mängd tatueringar som förknippas med rysk fängelsekultur. Lite kul att Kirov läste en översatt version av "brott och straff", och inte originalet. 
 
Sammanfattningsvis: en något annorlunda Van Damme-rulle som försöker vara allvarligare och djupare, oklart om den lyckas.
 
/T

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Flag Counter

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela